• W skład aparatu oddechowego, biorącego udział w kształtowaniu mowy, wchodzą: jama nosowa, tchawica i płuca.
  • Krtań  to narząd fonacyjny, czyli tworzący głos.
  • Aparat artykulacyjny zaś  to: jama ustna, gardłowa, nosowa i wreszcie artykulatory: wargi, język, podniebienie miękkie i twarde oraz żuchwa, dzięki którym głos zostaje uformowany w konkretne już dźwięki mowy tzn. głoski.

Ćwiczenia  i zabawy oddechowe

Celem ćwiczeń oddechowych jest wykształcenie u dziecka prawidłowego toru oddechowego tzn. wdychania powietrza nosem  a wydychania nosem lub ustami. Taki sposób oddychania jest wpisany w naszą naturę i sprzyja prawidłowemu rozwojowi. Ponad to ćwiczenia oddechowe pomagają dzieciom w wydłużaniu fazy wydechowej i ekonomicznemu zużywaniu powietrza podczas mówienia, dzięki temu mogą mówić płynnie i swobodnie, działają również relaksująco i uspakajająco.

Przykładowe ćwiczenia to:

  • dmuchanie na wiatraczek, kawałki papierków- śnieżna zawierucha, kolorowe piórka
  • bąbelkowa woda – przez słomkę wdmuchujemy powietrze do kubeczka z wodą, tworzą się bąbelki. Zwracamy uwagę żeby dziecko nabierało powietrze nosem a wydmuchiwało ustami! Można dmuchać z różnym natężeniem, a do wody dodać trochę mydła w płynie, jeśli wiemy, że dziecko się jej nie napije. Mamy wtedy wielkie mydlane lody.
  • wydmuchiwanie baniek mydlanych,
  • fruwające kokardki – na końcu nitki przywiązujemy malutkie papierowe kokardki i dmuchamy na nie mocno ( papierek na wprost ust ćwiczącego), np. zabawa – czyja kokardka pierwsza dotknie lustra,
  • gwizdanie na gwizdkach, gramy na instrumentach: fujarce, flecie, harmonijce
  • dmuchanie na gorącą zupę, herbatę,
  • zdmuchiwanie mleczy podczas spaceru,
  • nadmuchiwanie balonów, gumowych zabawek
  • Rozdmuchane obrazki: rozdmuchujemy przez słomkę plamy kolorowych farbek na papierze,
  • Mecz ping – pongowy – budujemy z klocków bramkę i rozgrywamy mecz komu:  uda się wdmuchnąć jak najwięcej razy piłeczkę do bramki, można dmuchać też przez słomkę
  • Zabawa: Co tak pachnie? , czyli odgadywanie po zapachu, przy zasłoniętych oczach, różnych rzeczy: artykułów spożywczych, kosmetyków, roślin itp. Dzieci bardzo lubią takie zgadywanki, a przy okazji świetnie ćwiczą wciąganie powietrza nosem.
  • Podczas każdej zabawy pilnujemy, by dziecko nabierało powietrze nosem (a nie ustami) i wypuszczało ustami. Zawsze najpierw sami zademonstrujmy każde kolejne ćwiczenie.

 Ćwiczenia narządów mowy

  • Nieprawidłowej lub opóźnionej (opóźniony rozwój mowy) artykulacji często towarzyszy obniżona sprawność artykulatorów oraz słabe wyczucie ich ułożenia. Poprawie tychże funkcji służą ćwiczenia: warg, języka, podniebienia miękkiego i żuchwy.
  • Ćwiczenia języka można podzielić na tzw. ogólne mające na celu poprawę ruchomości i czucia ułożenia języka oraz ćwiczenia pionizujące, które sprzyjają wykształceniu się prawidłowego sposobu połykania i pojawianiu się głosek dziąsłowych, wymagających uniesienia języka ku podniebieniu (  sz, ż, cz, dż, r, l).
  • Warto przy tym podkreślić, że ćwiczenia ogólne w dużej mierze wykonywane są na zewnątrz jamy ustnej. Nie są tym samym wskazane kiedy dziecko realizuje głoski zębowe np. t, d, n, s, z, c, dz, w sposób międzyzębowy tzn. podczas ich wymawiania wsuwa język między zęby.

Ćwiczenia języka

  •  niegrzeczny język– wysuwamy i chowamy język
  • unosimy język do nosa,  a następnie  wywijamy na brodę
  • wahadełko – język wędruje od jednego kącika ust do drugiego
  • oblizujemy usta ruchem okrężnym w obie strony
  • kląskanie – czubek języka przyklejamy do podniebienia i odklejamy
  • mlaskanie – szeroki języka przyklejamy do podniebienia i odklejamy
  • liczenie ząbków – czubkiem języka dotykamy po kolei zębów na górze i na dole od wewnętrznej strony
  • wypychanie językiem policzków – robimy kulki
  • spiczasty język – wysuwamy naprężony język, czubek układa się jak grot
  • rulonik – wysuwamy język, boki zawijają się do środka
  • łyżeczka – na środku języka znajduje się wgłębienie a jego boki i przód unoszą się do góry.

Ćwiczenia pionizujące język

 kawałkiem watki na patyczku zamoczonym w wodzie dotykamy podniebienia dziecka tuż za zębami górnymi ( wałek dziąsłowy). Prosimy, by zapamiętało to miejsce.

  • przyklejamy w tym miejscu np. kawałek chrupka, opłatka i zachęcamy dziecko, by spróbowało go zlizać czubkiem języka. Smacznego!
  • kładziemy na czubku języka np. płatek śniadaniowy , opłatek i prosimy, by dziecko uniosło go do podniebienia. Liczymy wspólnie jak długo uda się mu go przytrzymać.
  • malujemy sufit – czubkiem języka malujemy podniebienie
  • biedronka – rysujemy na podniebieniu kropki, buzia otwarta
  • glonojad – przysysamy mocno czubek języka do wałka dziąsłowego i liczymy jak długo uda się go
  • utrzymać, buzia otwarta
  • dzięcioł – stukamy w podniebienie, buzia otwarta
  • kląskamy jak koniki
  • mlaskamy jak świnki, język za zębami
  • huśtawka, przy szeroko otwartej buzi unosimy i opuszczamy język, tak jakbyśmy mówili la la la
  • przyklejamy czubek języka do wałka dziąsłowego i nie odrywając otwieramy i zamykamy usta.

Ćwiczenia warg

Ćwiczenia warg pomagają w dokładnej i wyraźnej artykulacji zwłaszcza samogłosek, są również wsparciem dla utrwalania nosowego toru oddechowego, gdyż wzmacniają mięsień okrężny ust, dzięki czemu dziecko swobodniej je domyka podczas oddychania ( dzieci z nieprawidłowym torem oddechowym mają stale lub bardzo często otwartą buzię).

  • wyraźne wymawianie samogłosek a, i, o, e, u , y
  • rybka  – naśladujemy wargami ruchy, które wykonuje rybka: wysuwamy wargi do przodu
    zakładamy górną wargę na dolna i dolna na górną,
  • króliczek – marszczymy  górną wargę i poruszamy nią jak królik, przytrzymujemy ołówek pod nosem, zabawa, kto dłużej utrzyma
  • posyłamy buziaki
  • robimy pieczątki – smarujemy usta np. dżemem i robimy pieczątki na kartce lub na talerzyku
  • nadmuchujemy baloniki  – nadymamy policzki, zaciskamy wargi i liczymy do dziesięciu
  • przebijamy baloniki z policzków naciskając je palcami z obu stron
  • dziurawy balonik – powolutku wypuszczamy powietrze z nadmuchanych policzków, wygrywa ten , kto będzie wypuszczał najdłużej
  • szalony balonik – przepychamy powietrze z jednego policzka do drugiego bardzo powoli, mocno trzymając wargami, jemy kawałek słonego paluszka
  • wyraźnie i mocno wypowiadamy: plim, plam, plum
  • zabawa w pypkanie  – zwieramy mocno wargi a następnie wypychamy przez nie powietrze wypowiadając głoskę p. Możemy w ten sposób urządzać wyścigi z papierkami, które podskakują, który pierwszy dotrze do mety.
  • Wszelkie zabawy oddechowe ze słomką są także znakomitym ćwiczeniem mięśnia okrężnego ust.

Ćwiczenia żuchwy

  • winda– powoli opuszczamy żuchwę w dół – otwieramy buzię – winda zjeżdża, następnie unosimy do góry, powoli domykamy usta – winda na górę
  • zamiatanie żuchwą – otwieramy buzię i powoli przesuwamy żuchwą na boki
  • żujemy trawę – naśladujemy krowę żującą soczystą, zieloną trawkę, usta domknięte, pracuje żuchwa, wargi i policzki
  • ziewanie – bardzo rozluźnia staw żuchwowy

Ćwiczenia podniebienia miękkiego

Ćwiczenia podniebienia miękkiego pomagają w wywołaniu i poprawnej artykulacji głosek tylnojęzykowych: k, g, h. Są też pomocne w redukowaniu nosowania u dzieci np., z przerośniętym trzecim migdałem, po plastyce rozszczepów itp.

  • ziewanie
  • kaszlenie z językiem wysuniętym na zewnątrz jamy ustnej
  • naśladowanie różnych śmiechów: ha ha, hi hi, he he, ho ho
  • chuchanie na lustro i rysowanie obrazków
  • płukanie gardła ( na początku bardzo małe łyczki, można pokazać „na sucho”, bez wody)
  • zasysanie przez słomkę i przenoszenie kawałków papieru, rodzynek, fasoli itp.
  • wciąganie długiego makaronu
  • picie gęstego kisielu przez słomkę

About Author