ZESTAW PROGRAMÓW I PODRĘCZNIKÓW PRZYJĘTYCH NA ROK SZKOLNY 2024/25
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 01 marca 2017 roku w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników( Dz.U. z 2017r. poz 481):
W roku szkolnym 2024/25 realizowana jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego wprowadzona rozporządzeniem MEN z dnia 14 lutego 2017r. (poz.356) zmieniającym rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
We wszystkich grupach nauczyciele realizują również elementy programów własnych:
program wspierania uzdolnień „Pokaż mi, a zrobię to sam”
program profilaktyczny „Zdrowa stópka”
program adaptacyjny „Razem z misiem”
Celem głównym edukacji przedszkolnej jest, wg autorek programu „Odkrywam siebie”, wspomaganie rozwoju dziecka poprzez świadome podejmowanie zorganizowanych działań edukacyjnych, przyczyniających się do aktywnego nabywania przez nie doświadczeń. Autorki skoncentrowały treści programowe wokół form aktywności dziecka i przyporządkowały im cele szczegółowe w zakresie : aktywności społecznej , językowej, poznawczej, artystycznej i zdrowotnej.
Aby je osiągnąć dziecko uczestniczy w długofalowym i skomplikowanym procesie , w którym nabywa we własnym tempie określone kompetencje. Należy pozwolić dziecku na rozwój zgodnie z jego indywidualnym tempem, potrzebami, rodzajem inteligencji oraz wyzwalaniem postawy twórczej.
Treści edukacyjne zawierają zakresy tematyczne oraz szczegółowe umiejętności przewidziane dla trzech poziomów : dzieci młodszych ( 3-4 letnich), dzieci starszych ( 5-6 letnich) oraz dzieci o szczególnie wysokim poziomie rozwoju. Każda z form aktywności ma też sprecyzowane oczekiwane efekty w jej zakresie , które umożliwiają dziecku osiągnięcie gotowości szkolnej i sukcesu w realizacji obowiązku szklonego.